Thursday 27 November 2014

Objektif Pengiklanan!

Objectif Pengiklanan

4 jenis Objektif Pengiklanan ialah:

1. Trial
2.Continuity
3. Brand switch
4. Switching back

Jom kita lihat lagi details tentang ke empat-empat objektif ini .

==================================

1. Trial : Dalam proses pengenalan produk kebiasaannya akan menggunakan objektif pengiklanan ini. Dalam objektif trial atau percubaan ini, selalunya ia akan melibatkan proses meyakinkan customer untuk membeli produk baru tersebut yang baru masuk dalam pasaran. Disini, pengiklan akan menggunakan flashy dan iklan-iklan menarik super tertarik untuk meyakinkan customer melihat dan membeli set-set percubaan.

==================================
2. Continuity: Objektif pengiklanan ini ialah mengenai memastikan customer yang telah membeli melekat terus dengan produk tersebut. Pengiklan biasanya akan membawa benda-benda baru ke dalam  produk dan pengiklanan tersebut supaya customer sedia ada terus dan terus membeli.

==================================.
3. Brand switch: dalam objektif  ini biasanya untuk company yang nak menarik customer pesaing. Pengiklan akan cuba sedaya upaya meyakinkan customer untuk bertukar dari brand sekarang kepada produk jenama mereka

==================================
4. Switching back: Dalam objektif ini, company mahu customer lama datang kembali, dan customer yang telah beralih arah kepada pesaing kembali semula kepada produk mereka. Pengiklan akan guna cara yang unik seperti discount sale, iklan-iklan baru atau packaging baru pada produk.




No comments:

Post a Comment